Čich má zásadní vliv na emoce. Jak ho využít v marketingu?

scent marketing

Jak voní vaše značka? Čich je jedním z nejdůležitějších smyslů a ovlivňuje nás víc, než si myslíme. Je škoda ho nevyužít. V marketingu především. Zjistěte, co je to scent marketing a proč svou značku propojit s vůní.

Čich a limbický systém ovládá naše emoce

Věděli jste, že lidský čich je natolik dokonalý, že dokáže rozpoznat tisíce různých vůní a pachů? Náš nos slouží k poznávání okolního světa na té nejzákladnější úrovni. Na vnímání pachů je úžasné to, že se od dob pravěku až tak moc nezměnilo. To, co vidíme nebo slyšíme, si dokážeme dobře racionálně zdůvodnit. Díky velkému množství podnětů pro náš zrak a uši jsme se naučili nevnímat, filtrujeme, vybíráme si, co chceme vidět a slyšet. Ale čich? Ten neovlivníme.

Vnímání pachů úzce souvisí s limbickým systémem, který sídlí v našem mozku. Čich má vliv na naše emoční prožívání, stimuluje paměť a pomáhá probudit vzpomínky. Limbický systém je natolik významný, že umí vyvolat reakce, které byly a stále jsou důležité pro přežití jednotlivce i celého rodu.

Fuj! To nechci! Rychle pryč odsud! je první typ reakcí, který čichové vjemy vyvolávají.

Druhý typ reakcí by se dal popsat jako – To je úžasné! Dejte mi to! Chci to mít!

Takto rozdílně můžeme reagovat na jídlo, místnost, osobu i produkt. Zápach nás odrazuje, příjemná vůně nás nutí přiblížit se, ochutnat, toužit. Jak toho využít v marketingu?

Scent marketing – vůně na prvním místě

Klasický marketing se snaží zapůsobit na náš zrak a sluch. Scent marketing jde dál, staví na výzkumech a testování čichu a do svého marketingového spektra čich aktivně zahrnuje. Marketéři ví, že emoce jsou při prodeji velmi důležité, proto se snaží využít čich, který je s emocemi těsně propojený.

Láska neprochází žaludkem, ale nosem. I láska k vašim výrobkům.

Jak scent marketing vypadá prakticky? Můžete se setkat s provoněnými prodejnami, voňavými stránkami časopisů nebo drobnými reklamními předměty, které přitáhnou pozornost vašeho nosu.

Jaká kouzla umí čich v marketingu?

Každý majitel firmy a marketér touží po tom, aby si zákazníci jeho značku zapamatovali, oblíbili a zůstali jí věrní. Vůně mohou k naplnění tohoto cíle velmi dobře pomoct. Čichové vjemy jsou zcela jedinečné a nenahraditelné. Co vše dokáže příjemná vůně?

  • Navodit pozitivní emoce
  • Vrýt se hluboko do paměti
  • Vytvořit kladný vztah

Kdo by to vše nechtěl pro svou značku, co říkáte?

Tři vůně, které vedou

Protože jsou vůně neoddělitelnou součástí naší práce, máme dobrý přehled o tom, po kterých vůních naši zákazníci prahnou. Jednoznačně vede tato silná trojka.

  • Vanilka – vůně vanilkových rohlíčků, které se rozplývají na jazyku nebo čerstvě pocukrované bábovky od vaší babičky navozuje pocit štěstí a pohody.
  • New car – nezaměnitelná vůně nového auta vyzařuje čistotu a svěžest.
  • Oceán – svěží vítr, který přináší typickou vůni mořských vln.

U těchto tří ale nekončíme. Na své si přijdou i milovníci vůně levandule, citrónu, zeleného čaje nebo třeba mojita. Vybírejte z 16 různých vůní a objevte tu pravou. Díky speciální technologii jsou naše vůně přirozené a vydrží vonět až 6 týdnů.

Jak spojit svou značku s vůní?

Jednoduše. Stačí vaše logo nebo jiná grafika, náš vychytaný výrobní postup, vybraná vůně a voňka je na světě. Malý reklamní předmět, který můžete rozdávat zákazníkům, zavěšovat do auta nebo kdekoli jinam a těšit se z příjemné vůně a rostoucí přízně zákazníků.

Zajímá vás, jak to u nás funguje? Podívejte se na postup objednání voněk nebo si nechte zaslat vzorky zdarma. Dostanete od nás voňavý balíček, který vám pomůže rozhodnout se.