I 4 cm čtvereční dokážou velké divy (aneb vliv čichu na lidskou psychiku)

Čich — smysl, nad kterým se málokdo v běžném životě pozastavuje. Naopak, bereme jej jako přirozenou součást, nic příliš vyjímečného. Pomáhá nám rozlišovat příjemné a nepříjemné vůně, odhalit nebezpečí (kouř, plyn aj.), navodit příjemnou atmosféru nebo dokonce léčit. 

Zamysleli jste se někdy nad tím, jak moc nás čich vlastně ovlivňuje? Jak důležitý je pro naše každodenní fungování? My jsme si tento zásadní lidský smysl vzali na paškál a prozradíme vám o něm spoustu zajímavostí.

Čísla, nad kterými neohrnete nos

Člověk má asi 4 cm² čichové sliznice. Pro srovnání pes až 150 cm². I přesto se na tomto miniaturním prostoru nachází přibližně 400 funkčních čichových receptorů, které snímají molekuly vůní ze vzduchu a dále posílají signál do mozku. Díky nim je lidský čich je schopen rozeznat až bilion nejrůznějších pachů a vůní. 

V praxi to znamená, že náš čich je schopen zaznamenat mnohem více vjemů než sluch nebo zrak. Pro srovnání — lidské oko dokáže rozlišit přibližně 10 milionů barev, sluch pouze asi půl milionu zvukových tónů.

Síla prvního dojmu a utváření vzpomínek

Představte si například takovou situaci. Vejdete do nádherně upraveného interiéru, ale pocítíte nepříjemný zápach. Ať už je interiér sebehezčí, první dojem máte navždy zkažený nepříjemným zápachem

Nejen první dojmy, ale také lidská paměť je čichem velmi ovlivňována. No jen si vzpomeňte, určitě máte některou ze silných vzpomínek spojenou právě s vůní. Může jí být například nezapomenutelný svatební parfém, který vás po přičichnutí vždycky přenese rovnou do vašeho velkého dne. 

Jak spolupracuje mozek a naše smysly?

Náš mozek si dokáže zapamatovat téměř každou vůni, kterou kdy cítil. I po velmi dlouhé době je schopen ji přiřadit k určitému zážitku, nebo emoci, a to dokonce mnohem lépe, než jakoukoliv zvukovou či zrakovou vzpomínku.

Čich je tedy pro naše vnímání zcela zásadní. Proto je mnoho terapií a léčebných založeno právě na příjemných vůních, které člověku zpříjemní pobyt v určitém prostředí. Kostely bývají o Vánocích vykuřovány kadidlem, lidé si v domácnostech zapalují vonné tyčinky a svíčky. A ještě rozhodně nekončíme — čich má na nás dokonce až takový vliv, že dokáže léčit.

Aromaterapie — léčení vůněmi  

Aromaterapie neboli léčení vůní je založena právě na tomto principu. Využívá působení vonných látek k ovlivnění psychiky člověka. Pouze díky vůni vás tak dokáže zbavit depresí, uklidnit nebo simulovat různé pocity.

Silice rostlin využívané při aromaterapii, obsahují také velké množství antioxidantů, antibakteriálních a dalších vzácných látek, které prokazatelně stimulují či zklidňují nervový systém, zvyšují imunitu, podporují hojení ran, zmírňují bolest, pomáhají zlepšovat trávení a mnoho dalšího. 

Když vůně nevoní aneb „doba covidová“

Zajímavý fenomén přinesla ve spojitosti v vůněmi a koronavirem také aktuální pandemická situace na celém světě

Na stránkách nejznámějších výrobců vonných svíček se totiž v poslední době začaly objevovat negativní recenze na jindy nejoblíbenější druhy vonných svíček. Postupně si tohoto fenoménu lidé začali všímat a sdílet jej na sociálních sítích. Množství příspěvků zaujalo vědce z Harvardské uniiverzity, kteří v rámci analýzy posbírali přes 20 000 recenzí na nejpopulárnější vonné svíčky na Amazonu.

Výsledky byly překvapivě jednoznačné — před rokem 2020 se recenze špičkových vonných svíček pohybovaly mezi 4 a 4½ hvězdami. Od ledna však hodnocení kleslo zhruba o jednu hvězdu. 

Korelaci s koronaviry podpořily zejména recenze, obsahující výrazy jako „žádná vůně“, „žádný zápach“ a „není cítit“, které ukazovaly právě na absenci vnímání vůní. Průzkum prokázal, že podíl recenzí parfémovaných svíček obsahujících tyto výrazy se od ledna do listopadu téměř ztrojnásobil, ze zhruba 2 procent na 6 procent.

Je zřejmé, že čich má na člověka větší vliv, než se zdá. Ovlivňuje nás nejen při prvním dojmu, ale také během utváření emocí či vzpomínek, a to často více, než kterékoliv jiné smysly. 

Těchto vlastností se dá také velice dobře využít v rámci scent marketingu, prostřednictvím našich vonítek do aut. Stačí si vybrat z široké nabídky Voněk — jsme si jisti, že uspokojí jakkoliv náročný „nosánek“. 🙂