Dárky a Vánoce k sobě neodmyslitelně patří. Přemýšleli jste ale někdy, proč mnoho firem rozdává svým zákazníkům drobné dárky celý rok, nejen o Vánocích? Pojďme se podívat na hlubší význam drobných dárků a reklamních předmětů, odhalit psychologické efekty a důvody, proč jsou malé dárky u firem tolik oblíbené.
I malá pozornost může mít velký význam
Děkujeme, že jste využili našich služeb a tady je malá pozornost pro vás. Častá věta, která zazní při předávání reklamních předmětů a dárečků. Rozdáváme malé pozornosti, poděkování, ale jaká je skutečnost? Pozornost si získáváme.
I malými dárky dáváme najevo, že nám na zákaznících záleží, že s nimi chceme zůstat v kontaktu, být jim na očích, a v případě voněk také v nosech. Ukazujeme, že nám nejde jen o to odvést práci, prodat a inkasovat. To však není jediný efekt, který dárky přinášejí.
Už jste slyšeli o pravidlu reciprocity?
Určitě to znáte také. Dostanete-li dárek, a nezáleží na jeho velikosti, hned se vám na mysl vkrade otázka Jak a čím se odvděčím? Lidé, tedy alespoň převážná většina z nich, v sobě mají zakořeněné povědomí o férovosti a vděčnosti, ze kterého plyne potřeba oplácet. Tento princip má svůj název – pravidlo reciprocity.
Pravidlo reciprocity potvrzuje i mnoho sociologických výzkumů a psychologických experimentů. Profesor psychologie Robert B. Cialdini věnuje reciprocitě ve svém knižním bestselleru Zbraně vlivu celou jednu kapitolu. Mimo teorie popisuje i řadu příkladů z praxe, kdy zavedení drobných dárků pro zákazníky a klienty přispělo ke zvýšení prosperity firmy.
„Působivým aspektem pravidla reciprocity a pocitu závazku, který s ním souvisí, je jeho provázanost s lidskou kulturou. Neexistuje lidská společnost, která by toto pravidlo nedodržovala.“
Voňka jako ideální malý dárek
Voňavé barevné visačky, které možná znáte jako stromečky do auta, mají velkou výhodu. Působí na jeden z našich nejdůležitějších smyslů – čich. Příjemná vůně vyvolává pozitivní emoci, a jak je známo, emoce prodávají. Věděli jste, že vůně zanechávají nejsilnější paměťovou stopu? Vůně ovlivňují naše chování, umí velmi rychle vyvolat vzpomínky a reakce. Spojit svou firmu s příjemnou vůní je skvělý způsob, jak u zákazníků neupadnout v zapomnění a být vždy o krok vpřed před konkurencí.
Proto také zájem o voňky stále roste. Chytrý autoservis nezapomene zákazníkovi přidat visačku s vůní new car. Úklidová firma po sobě zanechá voňku s nádhernou vůní zeleného čaje. Zákazníci si pak visačku pověsí na zrcátko v autě nebo s ní provoní kancelářské prostory.
„Pro specifickou kampaň jsme potřebovali vyrobit zajímavý dárkový předmět a voňka naše představy splnila nejen jako dárek, ale i jako reklamní nosič a nosič dobré vůně. Poměr cena – výkon – komunikace – termíny byl výborný. Jsem si jist, že v případě další podobné potřeby budou opět vítězem výběrového řízení vonky.cz. Mimochodem, naši zákazníci se dokonce dožadovali dalších kousků, protože jim příjemně voněly,“ říká Radek Syka, marketingový manager ve společnosti Česká Doka bednicí technika spol. s r.o.
Co čekat na oplátku?
Pravidlo reciprocity teď už znáte. Čím se vám odvděčí zákazníci za malé dárečky, jako jsou třeba voňky? Kytice růží, bonboniéry ani domácí slivovice to nejspíš nebudou. Dostanete něco jiného a mnohem důležitějšího. Z pohledu zákazníka maličkost, která má však pro vaši firmu velký význam. Malou pozornost vám zákazníci oplatí třeba opakovaným zakoupením vašich produktů nebo doporučením vašich služeb. A jsou to právě vracející se zákazníci a dobré reference, na kterých často stojí a padá celý business. Souhlasíte?
Připravte si zásoby voněk na letošní rok – vyplňte nezávaznou poptávku nebo si nechte zaslat vzorky zdarma.