I 4 cm čtvereční dokážou velké divy (aneb vliv čichu na lidskou psychiku)

Zamysleli jste se někdy nad tím, jak moc nás čich vlastně ovlivňuje? Velice často si jeho vliv ani neuvědomujeme, jelikož věnujeme mnohem více pozornosti tomu, co vidíme. A je to naprosto pochopitelné, jelikož u člověka je čich poměrně málo vyvinutý. Máme asi 4 cm2 čichové sliznice. Pro srovnání pes má až 150 cm2. Ale i přes to čich velice ovlivňuje lidskou psychiku.
Představte si například takovou situaci: vejdete do nádherně upraveného interiéru, ale pocítíte nepříjemný zápach. Ať už je interiér sebehezčí, první dojem máte navždy zkažený nepříjemným zápachem. Nejen první dojmy, ale také lidská paměť je čichem velmi ovlivňována. Náš mozek si dokáže zapamatovat téměř každou vůni, kterou kdy cítil. Dokonce i po velice dlouhé době ji je schopný přiřadit k určitému zážitku, nebo emoci, a to dokonce mnohem lépe, než jakoukoliv zvukovou či zrakovou vzpomínku.

Čich je tedy pro naše vnímání velice důležitý. Proto se často navozují příjemné vůně, které člověku zpříjemní pobyt v určitém prostředí. Kostely bývají o Vánocích vykuřovány kadidlem, lidé si v domácnostech zapalují vonné tyčinky a svíčky. Čich má na nás dokonce až takový vliv, že dokáže léčit. Aromaterapie, neboli léčení vůní je založena právě na tomto principu. Využívá působení určitých vonných látek k ovlivnění psychiky člověka. Pouze díky vůni vás tak dokáže zbavit depresí, uklidnit vás, nebo nasimulovat nějaký pocit.

Jak je tedy vidět, čich má na člověka větší vliv, než se zdá. Ovlivňuje nás nejen při vytváření prvního dojmu, ale také obecně při utváření emocí nebo vzpomínek a to často více, než kterékoliv jiné smysly. Tohoto vlivu se dá také velice dobře využít při Scent marketingu, například prostřednictvím vonítek do aut.